ÄGGHUVUD OCH VATTENSKALLE

Blev så mastigt sugen på ägg tidigare i veckan att när jag veckohandlade köpte ett tolvpack. Sen tog jag två till middag och gjorde en äggröra med ost och ketchup. Sedan åt jag det till frukosten dagen därpå och till middag och såvidare. Imorse innan jobbet tänkte att det kunde vara smaka med en liten omelett eftersom jag ändå hade lite ägg i kylskåpet för en gång skull.

Döm av min förvåning när jag öppnar kartongen och det bara finns två kvar. Märkligt tänker jag. Har jag fått i mig tio ägg på fem dagar? Men ägg ska ju vara nyttigt har jag hört. Inget fett och bra med proteiner. Nyttigt som frukt. Man kan aldrig äta för mycket av det goda. Och så smaskade jag i mig min lilla omellet.

När jag sedan i förbifarten nämner detta för min kära mor utbrister hon "Är du galen! Ägg får man inte äta för mycket av. Det är farligt"

Så letar jag på nätet efter lite vägledning men varenda människa tycks äta sina ägg råa. Och det är inga typer jag vill ta vägledning av. Hjälp mig, hur många ägg får man äta innan kolesterolet börjar skena?
Nils:

1 om dan har jag hört ska vara lagom.

Kommentera inlägget här: