Kurrande mage

Blev så fruktansvärt sugen på godis! Eller är jag hungrig. Något låter som ett åskväder.
Min mage tycks alltid göra uppror vid helt fel tillfällen. När jag var yngre och man fortfarande, oskyldigt nog, bara tittade på film med pojkvännerna så var det där med dålig tajming lite av mitt motto. Minns särskild en gång när vi satt och tittade på någon dålig rulle att det började låta oroväckade mycket från min mage. Jag tyckte detta i sin tur var så pinsamt att jag bara reste på mig och gick. Utan att för den saken skull säga något, som typ "hejdå". Jag bara tog mina saker och stängde dörren efter mig. Stackars kille. Fick en flashback av detta i helgen men istället för att fly sin kos körde jag den smarta "kan du inte höja volymen lite. Det hörs så dåligt". Så nu återstår frågan, varför låter den så förbannat?

Hittat på www.kpwebben.se

FRÅGA:
Varför kurrar magen när man är hungrig? Min kompis säger att det är inälvorna som rör sig, men jag tror inte riktigt på henne.

SVAR:
Man kan säga att inälvorna rör sig. Men väldigt lite. Mag-tarmkanalen är som ett långt rör som går igenom kroppen. Röret är specialkonstruerat så att det kan bearbeta den mat som vi har ätit för att kroppen ska kunna omvandla den till energi och till ämnen som kan bygga upp kroppen.
Mag-tarmkanalen ser till att maten transporteras hela vägen från matstrupen, genom magsäcken, tunntarmen och tjocktarmen till ändtarmsöppningen - utan att vi behöver tänka på det alls! Matstrupen, magsäcken och tarmarna har muskler som drar ihop sig och puttar maten framåt, ungefär som när man klämmer på en tub. En liknande rörelse kan vi känna i matstrupen när vi sväljer.
Några gånger varje dag går en "våg" av starka hopdragningar genom hela mag-tarmkanalen för att rensa den så att ingenting fastnar. Då kan det låta som om magen kurrar. "Vågen" brukar komma när det är ett bra tag sedan man åt, alltså när man börjar bli hungrig igen.

Kommentera inlägget här: