Periodiska systemet

Periodvis i mitt liv har jag hamnat i eurofiska tillstånd om att förnya mig själv, bli ett bättre jag, en godare vän, snyggare och om du vill lyckligare. Detta har resulterat i olika faser.

Fas 1
Denna fas håller fortfarande i sig till viss del. Jag vill bli en god, troende kristen. Under en period sökte jag upp olika församlingar, började studera bibeln och slutade äta griskött.

Fas 2
Tränade varje dag, sju dagar i veckan. Denna fas höll i sig lite längre än genomsnitten, hela två månader. Sen blev jag drabbad av influensen och låg till sängs i en månad. Jag klandrade träningen. Denna tid var jag fixerad vid löparbandet och käkade kokt gröt utan mjölk.

Fas 3
Trodde stenhårt någon vecka på gymnasiet att jag var elallergiker. Strålade konstigt i armar och ben så fort jag satt vid datorn. Började därför avlägsna el från mitt rum. Jag var inte allergisk.

Fas 4
Ville känna mig kunskapligt berikad och köpte därför klassisker som "Hemsöborna" och "Stolthet och fördom" med flera. Tanken var att jag skulle läsa dessa och på så sätt känna mig mer bildad. Kom aldrig så långt. Jag tror denna period följdes av något besök på museum.

Fas 5
Min upproriska fas. Var emot hela samhället, började engagera mig politiskt och kollade på debattpogram på TV.

Fas 6
Fas 5 och 6 kommer i nummerordning och kanske hand i hand. För i Fas 6 vände det och jag ville plötsligt bli en bättre medmänniska. Läste flitigt "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn och gick in helhjärtat att förbättra min inre jag. Här började jag också jobba med min självkänsla och till hjälp hade jag boken "Självkänsla nu!" av Maria Törnblom. Förde en "Jag är bra"-bok. Det kunna låta ungefär såhär och då citerar jag,

Torsdag 15/3-07

BRA det här har varit bra med mig idag. Skriv minst tre saker:
Fick i mig morgongröten
Jag stod emot när de körde över mig på jobbet
Jag har talat ut med XX

TACK Det här är jag tacksam för idag. Skriv minst en sak:
För att jag få vara hemma i Sverige, nära min familj.
För gymmet på jobbet
Tack för det underbart soliga vädret

HJÄLP Det är behöver jag hjälp med idag. Skriv minst en sak:
Mig att lita på att jag hittar kärleken. (Ha, det började redan där!!)
Att inse vad jag vill göra till hösten
Att inte prata illa om mina arbetskollegor
Hjälp mig att bemästra mina humörssvägningar

Dessa anteckningarna fördes i fem dagar sen var inte det kul längre. Nu ska jag hänga tvätt. Det är fasfritt i mitt liv för tillfället. Låt oss ha det så.

Kommentera inlägget här: