MIN DAG

Det är klarblå himmel och ungarna har precis kommit hem från skolan med bussen. De har duktigt ätit upp sin lunch och motståndet var inte alltför starkt idag. Fish and nuggets och ynkliga grönsaker. Vi är på gott humör. Alla tre. Det är vår och fredag. Fredag innebär städdag. Då kommer städerskan. Snart kommer huset uppfyllas av en ljuvlig doft. Vi bestämmer oss för att gå till parken. Vi går. Det går inte att cykla i nedförsbacke med stödhjul. VI håller oss sysselsatta i 34 min och 25 sek. Fantasin tryter och jag är uttömd på energi. Jag har lekt monster och jagat de små trollen runt och runt. Gungorna är pax. Där kan man inte bli uppäten. Vi skrattar hejdlöst tills någon slår sig. Då torkar vi tårar och kramas. Det onda går över och vi promenerar hemåt. I uppförsbacke. Starka små ben tar sig framåt. Vi stannar och tar en titt i grannens damm med levande fiskar. Vi pekar och diskutterar. Fortsätter framåt. Bää. Fåren är på gott humör och vi får klappa genom staketet. Jag tjatar att skorna måste av utanför dörren. Jag blir hörd och får plocka jackorna från golvet. Hänger dem på trappen och vänder mig om. Där kommer de. Barnen skriker och hoppar upp i famnen på sin mor och far. Arbetsdagen är över. Fast det var inget arbete. Det var mitt liv. Ett liv jag saknar så det gör ont.

Kommentera inlägget här: