BÄTTRE FÖRR?

Idag kom en äldre dam in i butiken för att handla julklappar till sina två pojkar. Hon kändes väldigt bekant och jag säger detta till henne. Varpå hon svarar att hon känner igen mig också och var också inför jul förra året och köpte julklappar av mig. Så var det, tänker jag och känner mig glad över att hon återkommer.

När kläderna är betalda och jag står och slår in paket samtalar vi lite smått om livet i allmänhet och hennes gubbe som jag minns väldigt väl sen förra året. Han vågade sig in idag utan stod givakt utanför med en splitterny symaskin de precis inhandlat. "Inte för att jag syr så mycket men det kan vara bra att ha" säger kvinnan och ler.

Då måste jag fråga det jag så länge velat lägga på mina läppar.

- Var det bättre förr? frågar jag lite generat.

Kvinnan tittar mig i ögonen och ler.

- Nej! Det var det inte. Ja, kanske att det var lättare att få jobb men bättre, nej inte alls, svarar hon. 

Jag ler och känner mig lyckligare på länge. Det var inte bättre förr. Jag måste komma ihåg att ringa mamma och berätta detta när jag kommer hem.

Kommentera inlägget här: