LILLA JÄGARSKOLAN

Så kom dag nummer två och efter första passets något misslyckad vändning utan en enda kalv var det dags att ta nya tag.

Dagen innan hade pappa fått gå i dreven och jagat fram stortjurar till killarna i jaktlaget som satt på pass. Jag hade ett långt förmaningstal till pappa att ville han fälla något i år så skulle det inte bli i dreven. Enligt mig hade han redan uppfyllt sin kvot genom att gå hela två drev på första dagen.

Dag nummer två skulle han bara sitta på pass till min stora förtjusning. Förväntningarna var stora och spänningen olidlig. Inte långt senare på dagen från gryningens första timmar hördes ett par skott i skogen. Efter en kort stunds övervägande kunde min far konstatera att -nej, det var inte jag som sköt. Det avlossade skotten vart från en kollega som skjutit två kalvar.

Pappa fick flå dessa två kalvar till min stora förtret. Jag anser att han bör spara all kraft och energi till lördag, då det är älgjakt igen och jaktlaget har hund med sig. Då är chansen stor att man lyckas fälla de stora älgtjurarna.

Nedan visas en kort beskrivning av hur man jagar i drev;



Mer om jakt med hund i nästa "Lilla jägarskolan".

Tills dess, att fälla en stor tjur kräver mycket skicklighet men också lite tur!

Kommentera inlägget här: