INGET GOTT EXEMPEL

Vuxna pratar om att "föregå med gott exempel". Jag har hört uttrycket men det är inte ofta jag sett goda exempel promenera förbi.

I en insändare i tantmagasinet, Allas, som jag bara älskar, var det en kvinna som skrev om uttrycket "be och få". Vuxna tjatar på barnen i otid om att de ska säga att "de ska be och få mjölken", "be och få ketchupen" och menar på att det är artigt sätt att fråga efter något. Men hur old fashion är inte detta, vilket kvinnan som uppmärksammade detta också menade att det var. Jag har inte bett och fått något sen jag var tio år. Nu vill jag bara få och jag tar. Och visst har jag hövligheten att säga tack när jag fått det.

Jag är det värsta goda exemplet ni kan hitta. Här hemma svär jag till höger och vänster, promenerar med skorna inomhus, tuggar med öppen mun, rapar och cyklar utan cykelhjälm för den delen.

Så i detta fallet är det nog tonåringen som lär mig det mesta som har med hyffs att göra. 

Aldrig mer ska jag uttrycka "dagens ungdomar". För "dagens vuxna" är ett värre.

Låt bli barnen, give them a break.
Kommentera inlägget här: