MIN MORGON MED 15-ÅRINGEN

En vanlig morgon med en 15-åring.

- Jag hoppas att du har cykelhjälm på dig, säger jag.
- Nej, jag har ingen.
- Har du ingen med dig eller har du aldrig någon?
- Jag har ingen.
- Jag gillar faktiskt inte att du ska cykla här i stan utan skydd på huvudet.
- Men snälla nån, jag K A N cykla!
- Jag vill att du går.
- Jag cyklar hemma H E L A tiden.
- Tänk om det skulle hända dig något och du bor här hos mig. Hur tror du jag skulle må då?
- Det skulle inte vara så kul M E N jag kan cykla jättebra.
- Jag ska låna en cykelhjälm till dig och då måste du ha den på dig.
- M E N.
- Inga men.

Så förvandlades jag från en singeltjej till en tjatig tonårsmorsa.
Andreas:

Hjälm är viktigt, dock känner jag riktigt hur luften går ur tonåringen. Hjälm är ju de sista hon vill ha, ingen annan har ju det. =)



Använder du själv cykelhjälm och visar gott exempel?

Kommentera inlägget här: