KÄRLEK VID FÖRSTA ÖGONKASTET

Alltså.

Det här med "kärlek vid första ögonkastet". Existerar det ens? Jag menar det finns ju de människor som hävdar bestämt att de funnit sin rätta genom att bara slänga en blick över axeln. Är de mer mottagliga än andra? Mer kärlekstörstiga? Desperata?

Den första jag relaterar frasen till är ju vår egna Kung som påstår att "det sa klick" när han träffade Drottningen. Då undrar jag. Kan det inte varit så att Kungen kände sig lite uttråkad och bestämde sig för att skapa lite spänning i livet genom att förälska sig i en förbjuden kärlek. Min teori är att lika barn inte alls leka bäst. Jag menar att Kungen inte alls var mottaglig för en prinsessa vid denna tidpunkt i sitt liv. Vad är det för spännande med att vara blivande kung och få sin prinsessa? Det är trist och inte ens i sagorna berättas det om detta. Där är det den omöjliga attraktionen i sig och mystiken är det som skapar berättelsen. Det var en gång en prins och han fick sin prinsessa. The End. Nej då, du måste lägga till ett förgiftat äpple, en häst och en häxa för att sagan ska bli sann.


Jag gör som jag alltid gör när jag känner mig lite konfundersam över något.

Jag googlar.

Där hittar jag en artikel av en leg. psykolog, sexolog och barnmorska (typ tre liv). Hon skriver i sin text om ett par som var gifta i 28 år. De möttes på en strand, blev blixtförälskade, flyttade snabbt ihop och kort därefter också fick de också sitt första barn. Relationen sattes på hårt prov och barnet kom i kläm. Ingen av föräldrarna var omsorgstagande för barnet och både det och förhållandet försummades. Hon fortsätter att berätta att föräldrarna tappert försökte att reparera skadan genom att skaffa ytterliggare ett barn. Det hela resulterade i att det äldsta barnet utvecklande en psykologisk sjukdom pågrund av famljeförhållandet, modern flyttade ut och fadern fick ensam vårdnaden om det yngsta barnet.

Avslutningsvis skriver hon; att välja rätt partner är svårt men det erkänns inte. Vissa människor är mer kritiska vid köp av bil än vid val av livskamrat.

Jag älskar denna kvinna. Jag uppmuntrar mig själv att provköra många bilar innan jag gör min slutliga affär. Sen om kärleken vid första ögonkastet råkar gå förbi; ja då kan jag nog inte låta bli att titta.

Sara:

Hej!



Jag vill bara säga att jag inte tror på kärlek vid första ögonkastet.. Visst kan det finnans någon så kallad "gnista" eller någon kemi mellan två personer när de möts för första gången, men jag tror nog att det krävs mer för att utveckla det till något större, kärlek. Man måste lära känna varandra mer helt enkelt och sedan kommer allt med tiden. :) Det är vad jag tror & tänker.. Ta hand om dig!

Marcus:

"Förutom kärlek vid första ögonkastet finns det också kärlek vid första beröringen."



/Marcus

Kommentera inlägget här: