ETT BÄTTRE JAG

Nytt år. Igen. Hurra. Motivationen tröt till livet men till sist satte jag in dödsstöten och bestämde mig. 2010 ska bli mitt år och jag ska bli en om möjligt ännu godare människa.

Trist nyårslöften kan man tycka. Att bli en bättre människa går man varken ner i vikt eller får vältränad rumpa av men det skulle väl löna sig i längden. Trodde jag ja. Inte är det lätt att vara rar och god när resten av befolkningen ägnar sig åt att gå runt och vara lite allmänt dumma i huvudet.

På länsbussen igår satt jag och tjuvlyssnade på ett äldre par tanter när de samtalade med busschauffören. Alla vet att man inte får samtala med bussis när han kör men tydligen var tanterna undantaget som bekräftade regeln.
Inne i stan stannar bussen får att plocka på mer passagerare. En kille som tar ett kliv in och säger att han endast ska åka en liten bit och samtidigt som han säger detta betalar för sig.

- Nej, du får åka lokalbussarna. Ser du inte skylten i framrutan?

Den unga killen ursäkta sig snabbt och kliver av lika fort som han kom på. Vad onödigt hård han var busschauffören, tyckte jag. Pojken kände säkert bara inte till de nya reglerna att man inte längre får åka lokalt med länsbussarna.

-  Man får inte skämma bort dem, säger ena tanten där fram.

- Nej, absolut inte, instämmer den andra.

- Det går inte göra några undantag för någon, konstaterar chauffören och så fortsätter han;

För många år sedan åkte alltid en kvinna i medelårsåldern med oss ut till flyget där hon också jobbade. Det var när vi körde tomresor till garaget. Istället för att kvinnan skulle få stå och vänta 45 min på en annan buss tyckte vi att hon gott kunde få åka med oss. Tills då en kollega fick nys om saken och gjorde stor affär av detta sen på rasten. Inga reglar skulle brytas och inga undantag göras tyckte han medan vi andra menade på att det gjorde väl inte så mycket.

- Han var inte så serviceinriktad! utbrister tanterna.

Jag ser hur jag reser på mig och skriker; MEN FÖR DEN LILLA KILLEN NYSS GICK DET INTE GÖRA NÅGRA UNDANTAG OCH OTREVLIG VAR DU DESSUTOM. DET ÄR ATT GÖRA SKILLNAD PÅ FOLK OCH FOLK! TVI PÅ ER.

Knogarna vitnar kring handväskan och ögonen fylls av tårar.

Varför kan inte alla andra idioter också bestämma sig för att bli goda medmänniskor i år?

Sussie:

JAAA! Äntligen är hon igång med bloggen igen! Stackars lille killen. Han kanske var ny i stan ju. Och bittra tanter till på köpet. Go Ewa Go Ewa! Bra nyårslöfte - jag ska inspireras lite av det också... Puss

LordA:

Äntligen, TACK för att du är igång igen. Tydligen var det någon mer än jag kom kännde sig lite ensam utan att ha din blogg att se fram emot. TACK.



Hoppas ditt nya år kommer blir fantastiskt.



KRAM

Kommentera inlägget här: