TILL NYBLIVNA

Hej alla nyblivna föräldrar,

(Detta inlägg till minne av en dag då jag träffade på tidernas två största jubelidioter)

Så grattis till dig. Mamma, i all sin glans. Med ömma bröstvårtor och tårar som brinner när du i den sannaste förälskelse tittar på ditt barn. Grattis du stolte fader. Din bragd att sätta ett barn till livet har överglänser alla tidigare ölhävar tävlingar. När du lägger det lilla knutet på ditt bara bröst har du aldrig känt dig mer levande.

Det är förtrollning.

Så växer då ditt ädlaste upp. Du famlar i mörker och ovisshet. Hur gör jag det bästa jag kan för mitt barn.

Jag har förslagsvis några regler kring hur du INTE ska göra.

- Slå inte ditt barn. För det första är det olagligt. För det andra, olagligt. Ställ dig frågan om något förankrat med godhet har blivit förbjudet, någonsin.
- Drick inte framför ditt barn. Du kan dricka måttligt säger du och efter två glas vin piper du värre än fågeln i Kalle Ankas jul.
- Ställ krav och börja i tid. Det blir jävligt snopet när ungen blir 12 och man då på riktigt ska börja dela ansvar för husnycklar och matematikprov när han dessförinnan knappt torkat sig i arslet själv.
- Trygghet. Barn utan trygghetsförankring är samma barn som har klippkort hos psykolog.

Sen till det viktigaste. Det som mina två herrar idag inte hade uppfostrats till att bli. Ödmjuka. Lär ditt barn att r e s p e k t e r a andra. Inte se det som en bedrift att sätta sig på andra som man i samma sekund hånler. Se det som allra viktigast att lära ditt barn att vara vänlig och hysa respekt för människor. För missar du denna detalj har du tyvärr förlorat ditt barn till att bli en skitstövel.

Jag kan skaka av mig mina skitstövlar i dag men de stackarna lever med sig själva hela tiden.

Och det måste väl ändå vara det sorgligaste man som förälder kan uppleva. Att man gjort sitt barn till en ensam jävel.

(inget mer bloggande för mig nu. Jag har viktigare saker för mig)

Kommentera inlägget här: