HAN RASTAR HUND

När min man är ledig frågar jag vad han har gjort under dagen och hur dagen har varit. Ofta som svar på frågan har han antingen "lagt spår med hunden" eller "varit med hunden i skogen" eller "vi har varit ute i solen". Härligt, tänker jag. Han älskar sin hund och hunden behöver onekligen stimuleras för annars är risken att man vill slå ihjäl honom.

Så kommer jag hem efter jobbet och möts (inte för första gången) av ett ostädad hem. Nu har inte vi det särskilt rörigt för vi ogillar prylar men så öppnar jag dörren och ser disk i diskhon, hundhår på golvet, obäddat, smulor på bänken osv. Då inser jag att när han berättat att han "varit ute med hunden" är också det det enda han gjort under dagen.

Så jag undrar. Hur länge kan en hund egentligen behöva gå i skogen och hur klarar ensamstående hundägare att jobba och rasta hundar och hålla iordning hemma. Tar dem hjälp? Och isåfall, var finns den hjälpen?
Kommentera inlägget här: